Göteborgs Kex

Göteborgs Kex

"Vi har samarbetat med Nomo i över 30 år, allting fungerar väldigt bra"

Nomo är sedan länge delaktiga i kexproduktionen så att bakmaskiner, förpackningsmaskiner och transportbanor ska fungera på bästa sätt.

 

 



När riksdagen 1888 beslutade om en kraftig höjning av skatt på importerade kex såg skeppsredaren Carl Leopold Berggren sin chans. Det blev starten för Sveriges allra första kexbageri och Göteborgs Kex, eller Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB som företaget numera heter. Nomo är sedan länge delaktiga i kexproduktionen så att bakmaskiner, förpackningsmaskiner och transportbanor ska fungera på bästa sätt. – Vi har samarbetat med Nomo i över 30 år, allting fungerar väldigt bra, säger inköparen på underhåll vid Göteborgs Kex i Kungälv.

På luciadagen 1888 började kexbageriets dofter sprida sig över området kring Nordre älv i Centrala Kungälv. Den 1 januari 2014 gick Göteborgs Kex och OLW samman i ett nytt bolag, Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB, som därmed är marknadsledare inom kex och snacks med välkända och starka varumärken inom respektive kategori. Bolaget har 700 medarbetare och en omsättning på över en miljard kronor. Huvudkontoret ligger i Solna och företagets anläggningar finns i Filipstad (snacks) och Kungälv (kex/ kakor) samt Nöbbelöv (potatislager). Göteborgs Kex var fram till slutet av 1970-talet familjeägt då det såldes till Marabou, som ville bredda sin verksamhet, och ingår sedan 1994 i Orkla-koncernen. En bagerianläggning med produktion dygnet runt, vilket ställer höga krav på driftsäkerhet. Sedan mer än tre decennier tillbaka är Nomo huvudleverantör av lager och transmissioner som ingår i maskiner och produktionsutrustning.



Omfattande leverantör

Göteborgs Kex uppskattar Nomos kunskaper och föredrar att ha en leverantör. – Vi köper i princip allt på drivsidan från Nomo, berättar Göteborgs Kex inköpare. Framför allt är det mycket lager och transmission som till exempel lagerhus, bussningar, O-ringar, kedjor, driv- och kuggremmar med mera. Det är produkter som ingår i drivrullar och kedjedrifter i bagerimaskiner, förpackningsmaskiner och transportbanor, fortsätter han.



Hög service har stor betydelse

– Tillsammans med bredd och djup i sortimentet och produkter med rätt kvalitet har Nomo också mycket kompetent personal. De hjälper oss snabbt och har hög leveranssäkerhet. Ofta är det bråttom därför spelar även närheten till varandra en viktig roll, säger inköparen. – Nomos jourservice fungerar också bra, framhåller han. Vid ett tillfälle ringde jag en fredagseftermiddag till vår säljare på Nomo i Göteborg, som ordnade fram ett lager från deras centrallager i Täby så att vi hade det på lördagsförmiddagen. Den gången behövde vi ett väldigt udda lager till vår viktigaste linje där vi tillverkar Ballerina. Att få hjälp och service så snabbt är naturligtvis mycket värdefullt, säger inköparen.



Nytt underhållssystem

Genom att Göteborgs Kex har ständig drift måste de även själva lagerhålla artiklar för att undvika eller minimera stillestånd. – Ett stopp i linjen gör att hela vår produktion stannar upp. Framför allt måste vi ha artiklar hemma som det är lång leveranstid på, säger inköparen. Nomo har hjälpt till att strukturera och systematisera hela lagret, vilket haft stor betydelse för teamet på Göteborgs Kex. – Nomo gick igenom lager, rensande bort gamla produkter och organiserade allting i lagerhyllorna med uppmärkning och sortering i nummerordning, berättar Nomos säljare i Göteborg. – Struktureringen av vårt lager resulterade också i ett nytt underhållssystem, vilket gör att vi bättre kan följa upp vilka produkter vi behöver och har god kontroll på vad vi måste ha hemma. Detta har vi haft stor nytta av, avslutar inköparen.

 

Göteborgs Kex hemsida

Orkla hemsida